Ladies&Gentleman

Saturday, June 18, 2011

kahwin k0ntrak ???

assalamualaikum w.b.t..salam sjahtera sy ucapkn...........bla..bla..bla...
huh skema lak ayat..sy tdk pndai begini..hee
0keh tj0k perbhasan kita pd arini...hahaha...kahwin k0ntrak..
mm dsbbkn lai ta brpe na ta0 psal khwin k0ntrak ni,jd lai search at tnet gak..then c0py paste..lalalalala
s0 utk pgthuan sume-->>>
  • Nikah menurut syarak adalah sesuatu akad perjanjian yang menghalalkan pasangan lelaki dan perempuan melakukan persetubuhan.(ruj Kitab Umdah As-Salik Wa Uddatu An-Nasik oleh Ibn Naqib bab nikah)

  •  Kontrak adalah perjanjian formal dengan syarat-syarat tertentu antara dua pihak atau lebih.(Kamus Dewan)

Di antara syarat sah pernikahan ialah

  • Bentuk ijab dan qabul pernikahan hendaklah dibuat secara muabbadah (selamanya) dan bukanlah dalam bentuk muaqqatah (bertempoh).Sekiranya pernikahan itu (dibuat dengan syarat) bertempoh maka batallah pernikahan tersebut.(ruj Kitab Feqh Islami Wa Adillatuhu Dr Wahbah Az Zuhaili jilid.9 ms 6551)

Para ulama telah bersepakat bahawa sesuatu pernikahan yang dibuat dengan syarat bertempoh itu adalah tidak sah.Tidak kira sama ada pernikahan yang dibuat dengan syarat tempoh yang diketahui seperti lafaz"aku bernikah dengan engkau dalam tempoh setahun"atau syarat tempoh yang tidak diketahui seperti lafaz "aku bernikah dengan engkau sehingga aku selesai belajar atau selesai bekerja",begitu juga sama ada syarat pernikaan itu dibuat dengan syarat tempoh yang sekejap atau lama.(ruj Kitab Al- Usrah Al-Muslimah Fi Al-Alam Al-Muasir Dr Wahbah Az Zuhaili ms 65)

Nikah kontrak termasuk di dalam pernikahan muaqqat (bertempoh):iaitu sesorang lelaki bernikah dengan wanita dalam tempoh sepuluh hari atau sebulan atau setahun.Perkahwinan ini adalah batil kerana ianya termasuk apa yang dikatakan nikah Mut'ah


Nikah mut'ah pula adalah sesuatu persetujuan atau persepakatan antara lelaki dan perempuan untuk tamatta'(berseronok) salah satu daripada kedua-duanya dengan tempoh yang tertentu kemudian ditinggalkan tanpa talaq.Pernikahan mut'ah adalah batil menurut persepakatan jumhur sahabat ,tabien,dan a'immah mazahib selain dari imamiah.(ruj Kitab Al- Usrah Al-Muslimah Fi Al-Alam Al-Muasir Dr Wahbah Az Zuhaili ms 65)

عن علي بن أبي طالب رضي الله عنه أن النبي صلى الله عليه وسلم نهى عن نكاح المتعة يوم خيبروعن لحوم الحمر الأهلية الأنسية
Maksudnya: Dari Saidina Ali bin Abi Thalib r.a bahwa Rasulullah SAW telah melarang nikah mut'ah dengan wanita pada perang Khaibar dan makan himar ahliyah. (HR Imam Al Bukhari ruj.kitab Umdatul Ahkam).

Rasulullah s.a.w bersabda :
يا أيها الناس،إني كنت أذنت لكم في الاستمتاع بالنساء،وإن الله قد حرم ذلك إلى يوم القيامة
Maksudnya : "Wahai manusia, dahulu aku mengizinkan kamuistimta dengan wanita( nikah mut'ah). Ketahuilah bahwa Allah SWT telah mengharamkannya sampai hari kiamat." (HR Muslim, Ahmad dan Ibnu Majah).

--mklumat lanjut--klik dsni>>nikah kontrak

hurmm..ini adlah perkahwinan k0ntrak..dan ia adalh dlarg sama skali..faham!!

0uh bgimana pule dgn kapel k0ntrak??? ta pna dbwat 0rg k0t..klu ade yg bwat tu bmkne tade kjew..kjew gilerr..hahaha..mmg ta sjahat 0r sbrat kawen k0ntrak,tp mmg tade kjew..ish3.. :PPPP

mm tp wht happen at fB LaiQma tu???..hah..lai jwb n0 k0men..lalalalala~~
s0wie pd sume yg tlibat..huhu

maaf M.M sbb wat cmtu

7 comments:

safwanmahzin said...

=)

Lai Qma said...

ahakss..senyum jewrr
(^,~)

safwanmahzin said...

tq sebab rajin2 singgah..xtau nak komen ape kalau bab2 kahwin ni...=)

Lai Qma said...

welc0me & thnks t0o :)
mm tu larr,kite p0n ta bpe na ta0 jgak..huhu..
tp cikgu,klu ank murid tnye nty cmnerr?? kui3 :P

ika.. said...

jgn smpai t'jrat ngn p'mainan sndri...huhuhu...klau t'jrt jgk, tu jodoh nmanya...hahaha..
kun faya kun...

Bazil Design said...

ehemm pade pendpt saya..... ya.... tentang perkara fb tu...... budak tu memang takde kerja....die sudah jadi gila, tapi hanya seketika.... takpe2... PE-NGA-JA-RAN....

Lai Qma said...

thnks bazil :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...